Gode råd til dig der gerne vil være freelance fotograf
Drømmer du også om at blive freelance fotograf? – hvis du kan nikke genkende til denne drøm, så kan du herunder læse mere om, hvordan du kommer godt i gang med at realisere den allerede i dag.
Oprettelse af virksomhed
Det du først og fremmest har brug for, for at starte op er: et kamera, en computer, et reportageobjektiv, portrætobjektiv, samt en flash. Med tiden kan du investere i lysanlæg, bil og meget andet. Bilen kan være en fordel set i forhold til bestemte opgaver, men det er også en stor udgift, så den bør du tænke lidt over, før du investerer.
Revisor, momsregistrering og CVR-nummer
Som freelancer vil du gerne have din egen virksomhed, det vil sige, at du skal have oprettet et CVR-nummer. Så snart du har fået bekræftet det, så kan du gå i banken og oprette en erhvervskonto. CVR-nummeret gør dog også, at du er blevet momsregistret. Du skal derfor til at indberette moms hvert kvartal. Dette gør du på SKATs hjemmeside. Hvis du gerne vil vide mere om skatter og afgifter, så kan du klikke her.
Dermed ses det, at der er mange økonomiske ting, som man skal have styr på som freelancer. Det kan derfor være en god idé at ansætte en revisor, så der hele tiden er et overblik over moms- og årsregnskaberne.
Økonomi, priser og opgaver
Så snart du har oprettet en virksomhed, så er det bare om at komme i gang. Du kan blandt andet vælge at lave en hjemmeside, hvor kunderne kan se, hvilke opgaver du kan udføre, og hvad de forskellige ting koster. Generelt så tager freelancere mellem 800-1000 kr. i timen eksklusiv moms. Tiden der beregnes, er ofte for mødetid, forberedelse, kørselstid, fotografering og billedbehandling. Du kan selvfølgelig selv vurdere, hvordan du vil gøre det i din virksomhed, men det er vigtigt, at tingene kan løbe rundt, og du rent faktisk tjener noget på de timer, du arbejder.
Få kontakt til kunderne
Som freelancer er kunderne alt afgørende. Tilfredse kunder betyder god omtale for virksomheden og muligvis flere opgaver i fremtiden. Det er bare ikke altid så nemt at få kontakt til kunderne, da der kan være mange om buddet. En af de ting som du kan starte med, er at sende uopfordrede links til din hjemmeside og portefølje rundt til bestemte virksomheder, fagblade, magasiner, aviser og bureauer. Du kan også kontakte dem personligt og eventuelt få et møde. Derudover så bør du trække på dit netværk og skaffe kunder gennem dem.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!